2015.02.18. 15:07
Üzleti Intelligencia
Egy üzlet sikere nagyban az összehangoltságban, a különböző területek egymásba fonódásában és a befektetésben rejlik. Az információs dömping korában, a technikai fejlődés előrehaladtával, az új, korszerűbb rendszerek figyelmen kívül hagyása (mely a gyors elemzést és döntést segíti) a vállalkozás háttérbe szorulását eredményezi a versenytársakkal szemben. Az információs és kommunikációs technológiák igénybevételével, komplexebb üzleti megoldások alkalmazásával növelhető a cég hatékonysága. Az üzleti intelligencia egy olyan ráfordítás, melynek bevezetésével a cég célzottabb rálátással lehet az üzlet gyengébben működő területeire és a jól működő részeket még eredményesebbé teheti.
Az üzleti intelligencia (Business Intelligence = BI) olyan információs és kommunikációs technológia, mely a különálló területekről, adatforrásokból kinyert adatokat képes összekapcsolni, a közöttük fennálló kapcsolatokat feltárni, rendszerezni és elemezni. Mindezen adatok lehetnek vállalaton belüli és kívüliek egyaránt.
A BI alkalmazás az adatok rendszerezése folyamán segítheti a cég döntéshozóit a megfelelő információk kinyerésével és elemzésével. Támogatják a vezetőt a döntési folyamatban, azáltal, hogy nem csupán az adatok rendszerezésére képes, hanem a tendenciák felismerésére is, vagy akár megmutatja, hogy egy adott vezetői döntés milyen következményeket vonna maga után. Így tehát az adatok kinyerése mellett a vállalat működését modellezi, előrevetíti a különböző üzleti helyzetek lehetséges buktatóit, és képes nyomon követni a döntések teljes életciklusát.
A BI elterjedtsége
A BI üzleti megoldások piaca egy 2010-es adat szerint világszerte elérte a 10 milliárd dollárt, de a növekedés egyértelmű – eltérő ütemben – a különböző szektorokban és ágazatokban.
Egy BI rendszer bevezetése a vállalkozás méretétől, ágazatától, igényeitől és a cég informatikai fejlettségétől is függ, valamint számottevő tényező a vezetők, tulajdonosok és alkalmazottak IT képzettsége is.
A rendszer bevezetése 1-6 hónapig tart, míg költsége akár 20-30 millió forintig is terjedhet. Ez azonban függ a vállalkozás céljától. A költségek minimumra való csökkentése érdekében érdemes személyre szabott megoldásokban gondolkodni.
A BI használatának köre:
- beszámoló-, jelentés- és riportkészítés
- üzleti, statisztikai elemzés
- mutatók készítése
- üzleti modellezés, előrejelzés, tervezés
- idősoros elemzés: tárgyévek közti összehasonlítás
- ügyfélszegmentálás
- adatok földrajzi elemzése
- grafikonok, adat vizualizációk
- adat-, szöveg- és hangbányászat
BI technológiák
- elemző: a miértekre keresi a választ.
- riportkészítő: feltárja, hogy mi történt.
- monitorozó: a jelenlegi állapot feltárása a cél, annak meghatározása, hogy mi történik a jelenben.
- előrejelző: arra keresi a választ, hogy mi történhetne. Próbálja vizualizálni az elkövetkezendő dolgok bekövetkeztét.
Összefoglalás
Egy vállalkozás működése egyfajta versenyfutás az idővel. Létfontosságú, hogy a változásokról időben értesüljenek, azok kezelésére hatékony megoldással rendelkezzenek, kis befektetéssel elkerülve a negatív hatásokat. A mindenkori technológia és jogszabály, a konkurencia és a vevők, célcsoport állandó változásai követelik az előrejelzéseket, várható mintákat.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.